Jak se nenechat zmást a vybrat ten správný

Osobní blog fotografa Ondřeje Pecha

Jak se nenechat zmást a vybrat ten správný

Rychlý profesionální fotoaparát. 120 Megapixelů a 160x optický zoom. Nenechte se zmást marketingem, vždyť tohle vůbec nejsou podstatné informace. Marketing Vám správné informace nenabídne, co tedy hledat při výběru fotoaparátu?

Rychlý profesionální fotoaparát. 120 Megapixelů a 160x optický zoom. Nenechte se zmást marketingem, vždyť tohle vůbec nejsou podstatné informace. Marketing Vám správné informace nenabídne, co tedy hledat při výběru fotoaparátu?

Megapixely (dále Mpx) a hodně velký zoom dobrou fotografii nedělají. V první řadě je potřeba si uvědomit, co chcete fotit. Jak jsem již napsal ve svém článku zde, dobré fotografie jsou především o kompozici, nápadu a originalitě nikoli jen o dobrém fotoaparátu. Kvalitní fotoaparát může značně posunout Vaše možnosti, pojďme se ale podívat jakým způsobem a co všechno vlastně využijete.

Začnu tím největším omylem mezi uživateli fotoaparátů. Počet megapixelů znamená větší nikoli však kvalitnější fotky. A řekněte sami, je výrazně lepší mít dobrou 12Mpx fotografii než 24 megapixelového strašáka s obrovským šumem, protože fotoaparát má malý čip? A to je první důležitý parametr - fyzická velikost čipu. Výrazně lepších výsledků dosáhnete se zrcadlovkou, která má snímač ve velikosti tzv. Full frame (Velikost klasického kinofilmu) než kompaktním fotoaparátem se senzorem 25x menším, byť má stejný počet Mpx. Jak to? Důležité je uvědomit si, z čeho je sestavený snímač fotoaparátu. Jak někteří z Vás ví, tak CMOS je druh/logika/tranzistorů (což jsou elektronické součástky schopné reagovat na nějakou vnější změnu a podle toho spínat a rozpínat el. proud). Představte si, že jeden pixel reprezentuje jeden tranzistor. Pokud budeme mít vedle sebe velký snímač a malý snímač oba s rozlišením 24 Mpx, na který z nich se snadněji vejde 24 milionů tranzistorů? Na kterém snímači jsme schopni je vyrobit lépe? Bude se Vám lépe natírat dřevěná deska metr krát metr nebo stejným štětcem vybarvovat antistresové omalovánky? V jakém případě to uděláte lépe a nepřetáhnete? A přesně to dělají malé snímače. Čím větší tma, tím je štětec větší a malé snímače prostě přetahují a tím vzniká na fotografiích šum (při použití vyšších hodnot ISO). Mnohem důležitější než počet pixelů je tedy fyzická velikost snímače.

A jak je to s tím zoomem? Optický zoom neboli schopnost přiblížit obraz je čistě záležitost objektivu. V kompaktních fotoaparátech je vestavěný a na zrcadlovkách nebo bez zrcadlovkách vyměnitelný. Stále a vždy bude platit, že kvalitnější obraz nám vždy udělají objektivy bez zoomu, takzvaná „pevné skla“. Jednak z hlediska fyzikálních vlastností (tím že nemají pohyblivou – zoomovací část) mohou nabídnout větší „otvor“ neboli menší clonu (f1.4 apod.), což nám umožňuje pracovat s větší hloubkou ostrosti a to především v kombinaci s velkým čipem. (Dobrou práci s hloubkou ostrosti se můžete naučit na mých workshopech). Dále také platí, že daleko lepší výsledky Vám podá objektiv s ohniskovou vzdáleností 18 – 24mm než objektiv 18mm – 160mm, z čehož vyplývá, že čím menší zoom, tím lepší obraz.

A jak je to s tím zoomem? Optický zoom neboli schopnost přiblížit obraz je čistě záležitost objektivu. V kompaktních fotoaparátech je vestavěný a na zrcadlovkách nebo bez zrcadlovkách vyměnitelný. Stále a vždy bude platit, že kvalitnější obraz nám vždy udělají objektivy bez zoomu, takzvaná „pevné skla“. Jednak z hlediska fyzikálních vlastností (tím že nemají pohyblivou – zoomovací část) mohou nabídnout větší „otvor“ neboli menší clonu (f1.4 apod.), což nám umožňuje pracovat s větší hloubkou ostrosti a to především v kombinaci s velkým čipem. (Dobrou práci s hloubkou ostrosti se můžete naučit na mých workshopech). Dále také platí, že daleko lepší výsledky Vám podá objektiv s ohniskovou vzdáleností 18 – 24mm než objektiv 18mm – 160mm, z čehož vyplývá, že čím menší zoom, tím lepší obraz.

Podstatnou roli v kvalitě fotografie bude hrát dynamický rozsah fotoaparátu, tedy co nejpřesnější schopnost vnímat kontrasty. Dynamický rozsah pocítíte, například pokud budete fotit v tmavém sklepě proti oknu. Potom bude v závislosti na nastavení fotoaparátu buď úplně černý sklep (ve sklepě neuvidíte žádné detaily) anebo úplně bílé okno (v okně nebudou žádné detaily). No jo, ale okem to přeci vidíte jinak, že? Vnímáte detaily i v tmavém sklepě i ve světlém okně a to právě proto, že oko má mnohem vyšší dynamický kontrast než jakýkoli fotoaparát. Má lepší schopnost rozlišovat kontrasty scény. A to je dynamický rozsah. Čím lépe bude rozeznávat snímač fotoaparátu kontrast scény, tím více detailů můžete zachytit.

Určitě ne posledním, ale ve velké míře rozšířeným marketingovým blábolem je „nejvyšší ISO až 360 000“ apod. Neuvádí už ale, že díky malému (v tomto extrémním případě i velkému) snímači můžete takovou fotku rovnou zahodit, protože je plná barevného sumu. Důležitější vlastnost je tedy spíše nejvyšší ještě použitelné ISO, aby se na fotku dalo dívat i na počítačovém displeji, případně v tištěné podobě. Maximální použitelná hodnota ISO přímo souvisí s velikostí snímače, o kterém jsem již psal.

Je dobré znát pravdu o fotografické technice. Ale teď popřemýšlejte spíše nad tím, k čemu fotoaparát potřebujete. Opravdu potřebujete na fotografie z dovolené přístroj, který sice bezesporu má nejlepší kvalitu fotografií, ale s další nutnou výbavou (minimálně sadou pevných objektivů) váží i několik kilo? A stojí i stovky tisíc? Když už chcete na dovolené, doma nebo kdekoli používat fotografickou techniku s pokročilými možnostmi, co zkusit třeba kompakt s výměnným objektivem, kde můžete využít jak větších snímačů, tak volby objektivu s dobrou světelností. Přístroj, který bude vážit zlomek toho co full frame zrcadlovka, nebudete se bát, že Vám někdo ukradne techniku za stovky tisíc z auta a budete mít foťák s ne o moc horší kvalitou fotografií.

Pokud ale fotíte zvířata v divočině, sport apod., tak se koupi digitální zrcadlovky a vybavení téměř jistě nevyhnete. Podobně, pokud potřebujete odvést prvotřídní práci například v rámci svatební reportáže. Tam se na svoji techniku musíte spolehnout, musí odvést dobrou práci i ve špatných světelných podmínkách, musí být fyzicky odolná a odolná vůči dešti, prachu apod. Zkrátka budete potřebovat techniku, která zvládne vše, protože nikdy nevíte, co Vás čeká.


Sdílej tento příspěvek: